۳۰ تیر ۱۳۹۲، ۱۹:۵۷

تاکنون؛

146 هزار تن گندم در خراسان شمالی برداشت شده است

146 هزار تن گندم در خراسان شمالی برداشت شده است

بجنورد - خبرگزاری مهر: معاون بهبود و تولیدات گیاهی سازمان جهاد كشاورزی خراسان شمالی گفت: از ابتدای فصل برداشت گندم تاکنون بیش از 146 هزار تن گندم آبی و دیم در شهرستان های مختلف استان برداشت شده است.

خداداد عابدی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اينكه در سال زراعي جاري حدود 173 هزار هکتار از کشتزارهای خراسان شمالی زیر کشت گندم قرار گرفته است، افزود: برداشت گندم از مزارع استان از حدود یک ماه پیش در شهرستان های مختلف آغاز شده است.

وی اظهار داشت: در این مدت محصول بیش از 80 هزار هکتار از گندم زارهای آبی و دیم خراسان شمالی برداشت شده است.

به گفته عابدی از این سطح 146 هزار تن گندم برداشت شده که از این میزان گندم برداشت شده نیز بیش از 70 هزار تن که مازاد بر مصرف کشاورزان بوده توسط شرکت غله و خدمات بازرگانی استان از کشاورزان خریداری شده است.

وی با اشاره به اینکه از 80 هزار هکتار گندم زار این استان که محصول آن تاکنون برداشت شده، حدود 39 هزار و 300 هکتار مزرعه آبی است، تصریح کرد: بر این اساس متوسط میزان تولید گندم در هر هکتار مزرعه آبی در خراسان شمالی سه تن و 600 کیلوگرم بوده است.

عابدی با بيان اينكه از كل 173 هزار هكتار سطح زير كشت گندم در اين استان، 110 هزار هکتار دیم و 63 هزارهکتار نيز گندم آبی است، اظهار کرد: پیش بینی می شود از این سطح كشتزارهاي گندم آبی و دیم، 320 هزارتن محصول گندم برداشت شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه غله و خدمات بازرگانی استان، پانزده مرکز برای خرید گندم از کشاورزان در نظر گرفته است، اضافه کرد: قیمت خرید تصمینی هر كیلوگرم گندم در استان 720 تومان در نظر گرفته شده است.

معاون بهبود و تولیدات گیاهی سازمان جهاد كشاورزی خراسان شمالی همچنین از برداشت 40 هزار تن جو در مدت زمان آغاز برداشت غلات تاکنون در استان خبر داد.

عابدی افزود: در این مدت 40 هزار تن محصول جو از سطح 35 هزار و 480 هکتار از کشتزارهای جو در خراسان شمالی برداشت شده است.

وی اظهار کررد: سطح زیر كشت جو در كشتزارهای این استان ۴۷ هزار هكتار است و پیش بینی می شود از این سطح ۱۰۰ هزار تن محصول جو برداشت شود.

عابدی با بيان اينكه ۲۴ هزار هكتار از كشتزارهاي جو در این استان آبی و ۲۳ هزار هكتار نيز دیم است، افزود: با توجه به افزایش قیمت جو، سطح زیر كشت جو در كشتزارهای این استان نسبت به پارسال ۴۰ درصد افزایش یافته و پیش بینی می شود تولید جو نیز ۲۴ درصد نسبت به سال زراعی گذشته افزایش داشته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، استان خراسان شمالی واقع در شمال شرق کشور 340 هزار هکتار عرصه زراعی و باغی دارد که از این سطح، در سال جاری 173 هزار هکتار زیر کشت گندم قرار دارد و پیش بینی می شود حداقل 300 هزار تن گندم از این مزارع برداشت شود.

این استان از نظر تولید گندم در کشور در رده چهاردهم قرار دارد.

 

 

کد خبر 2101704

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha